خودروي خودران اپل قرار است چه شكل و شمايلي داشته باشد؟ نميدانيم، اما اين را ميدانيم كه اپل اكنون به صورت جدي براي توليد يك اتومبيل خودران و عرضه آن تا سال ۲۰۲۴ ميلادي برنامهريزي كرده است.
شركت ساكن كوپرتينو هنوز اطلاعات درج شده در گزارش اخير خبرگزاري رويتزر را رسما تاييد نكرده. و ما نيز به بسياري از جزئيات مربوط به برنامه اپل براي اتومبيل خودرانش دسترسي نداريم. اما در هر صورت اين خبري بسيار مهم است، هم براي اپل و هم براي صنعت اتومبيلهاي خودران.
بسته به اينكه شرايط طي ماهها و سالهاي آتي چه شكلي به خود بگيرد، اينكه اپل تاريخي دقيق براي معرفي و عرضه اتومبيل خود مشخص كرده، احتمالا نشان دهنده آن باشد كه كمپاني مورد اشاره ميخواهد تغييراتي بنيادين در استراتژي توسعه محصول خود به وجود آورد.
وضعيت كنوني تكنولوژي اتومبيلهاي خودران
تاريخچه اتومبيلهاي خودران، تا حد زيادي بازتابگر تحقيقاتي است كه براي چندين دهه روي هوش جامع مصنوعي صورت گرفته: همواره به نظر ميرسد كه فاصله چنداني با نقطه پاياني نداريم، اما هرچه به تحقق آن نزديكتر ميشويم، همهچيز شكلي دشوارتر به خود ميگيرد.
درست مانند بسياري از تكنولوژيهاي مبتني بر هوش مصنوعي امروزي، ريشه اتومبيلهاي خودران به دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ ميلادي بازميگردد. اما تا پيش از سالهاي اخير، اين تكنولوژي فقط متعلق به آزمايشگاههاي آكادميك و نظامي و مسابقات علمي بود. در دهه ۲۰۱۰، پيشرفتهاي حاصل شده در حوزه يادگيري عميق، بهبودهايي گسترده در بينايي كامپيوتري به وجود آوردند و اين يكي از كليديترين تكنولوژيهاي مورد نياز براي ساخت اتومبيلهاي خودران است. ما بالاخره شاهد اتومبيلهايي هستيم كه به تنهايي در خيابانهاي واقعي حركت ميكنند.
الگوريتمهاي يادگيري عميق، كمك شاياني به اتومبيلهاي خودران كرده و مسيريابي در محيطهاي چالشبرانگيز را بهبود بخشيدهاند. اما اين تكنولوژي هنوز فاصله فراواني با عملكرد بيعيب و نقص دارد. مدلهاي يادگيري عميق صرفا به اندازه دادههايي كه با آنها تعليم داده شدهاند خوب هستند. اگر داده تمام شرايطهايي كه اتومبيل خودران احتمالا تجربه كند را در بر بگيرد، در آن صورت شاهد عملكردي قدرتمند خواهيم بود. اما وقتي با وضعيتي سر و كله بزنيم كه به ندرت رخ ميدهد (مثلا اينكه يك كاميون در زاويهاي عجيب پارك كرده باشد، يا يك اتومبيل ميان جاده چپ كرده باشد)، هوش مصنوعي عملكردي غير قابل پيشبيني خواهد داشت.
منبع: